Identitet i farezonen

7. november 2018 / SPOT 13, 2018 / Så fik vi endelig øjnene op for vigtigheden af autentisk kønsidentitet.

Tekst af Torben Wilhelmsen

Tegning: Annette Carlsen

Scarlett Johansson takkede efter seriøse ‘etiske overvejelser’ nej til rollen som den transseksuelle gangster DanteTex’ Gill. Og da Batwoman efter over 20 års dvale, sprang ud som lesbisk jøde, var det planlagt diversitet. Men ak! Da der skulle castes til tv-serien, fik den lesbiske jøde Ruby Rose ganske vist rollen, men ’privat-Rose’ var slet ikke lesbisk, slet ikke jødisk nok. Værst var det imidlertid, at privat-Rose slet ikke var superhelt. Senest har filmfestivalen Mix Copenhagen LGBTQ Film Festivalen valgt at droppe alle film om transkønnede, hvor rollerne blev spillet af ciskønnede, for køns-autenticitet er et vigtigt signal, og ikke at besidde den er nok til at forvandle super-stjerne-skuespillere til snøvlende amatører (Amatører er for øvrigt ikke dårlige mennesker, det er f.eks.  de bedste til at spille amatører, faktisk de eneste der bør spille amatører, red) … (forkortet, red)

Københavns Universitet er der lavet restriktioner for hvad de studerende må klæde sig ud som, for at undgå at minoritetsgrupper skal føle sig ekskluderet.

For at være tro over for princippet om, at man skal have personlige erfaringer med de roller man spiller, vil ‘Dyrene i Hakkebakkeskoven’ i år blive opført med en hel ny besætning.

© SPOT, Torben Wilhelmsen og Annette Carlsen

Abonnér på nyhedsmail